tisdag 15 juli 2008

Den med mitt nyttighets tips.

Njaa... inte så mycket mitt egentligen. Jag fick det av Camilla för ett tag sen. Men oj vad gott det är. Helt klart värt att provas. Jag och David är hel förtjusta i det. Nästan som en basföda för oss nu mera.
Anyway.. Här är receptet i alla fall..

HET CHILI- OCH LINSGRYTA på röda linser

1 purjolök
2 morötter
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
2 msk olivolja
1 msk tomatpuré
2 tsk chilipulver
4 dl sköljda röda linser (vi har max 3 dl, och vi kör med ICA's eco linser)
1 tetra krossade tomater med chili
ca 1 l vatten (vi har ca 0.75 l)
3 grönsaksbuljongtärningar

Gör så här:
1. Strimla purjolök, tärna morötter, skiva lök, pressa vitlök och stek allt tillsammans i oljan. Fräs till löken är mjuk.
2. Tillsätt tomatpuré och chilipulver och fräs ca 1/2 min.
3. Tillsätt linser, tomatkross, 1 l vatten och buljongtärningar.
4. Sjud under lock i ca 20 min, tills linserna är mjuka.
5. Salta efter smak.
Servera med keso, ris eller en smarrig grönsallad med tomat och gurka.

Låt er inte skrämmas av att det är vegetariskt. Det är hur smarrigt som helst. Och enkelt och göra. Jag tycker dock att det är väldigt mättande så blir en hel del över vilket är helt perfekt att ta med som matlåda.

Smaskens. Nu ska jag käka. (^^,)

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm...mums. Den är fin!

Anonym sa...

oh det låter gott! ska ja testa någon dag! =) Kram Sofie